زنان حس چشایی بهتری نسبت به مردان دارند

برخی از زنان از اینکه سلیقه بهتری نسبت به آقایان دارند، احساس غرور و خوشحالی خاصی پیدا می‌کنند و آن را در مسایل مختلفی مانند مد و تزیینات بروز می‌دهند. با این وجود هنگامی که صحبت از حس چشایی به میان می‌آید، شواهد علمی جنسیت زن را برتر می‌داند. باتوجه به مطالعات انجام شده،‌ خانم‌ها توانایی تعیین تفاوت بهتری در چشیدن طعم‌ها دارند.

این موضوع در آزمایش‌های کارشناسان مختلف نیز مورد بررسی قرار گرفته‌ است. زمانی که آن‌ها در آزمایشگاه Nofima نروژ مشغول کار روی تحقیقات خود بودند، همیشه در پایان فرآیند زنان به عنوان برنده میدان شناخته می‌شدند.

توانایی چشایی برتر فقط محدود به زنان بزرگسال نمی‌شود. پژوهش‌های حاکی از آن‌ است که دختران جوان هم حس قوی‌تری در مزه کردن طعم‌ها در برابر پسران دارند. دانشمندان طی مطالعه اخیر خود در دانمارک به این نتیجه رسیدند که حس چشایی دانش‌آموزان ابتدایی و متوسطه با توجه به اولویت‌های غذایی و خصوصیات آن‌ها بر مساله تمایز قایل شدن بین طعم‌های شیرین و ترش تاثیرگذار است.

در پایان مشخص شد که دختران قدرت تشخیص بهتری در چشیدن طعم‌ها نسبت به پسران دارند. این پژوهش نشان داد که پسران برای رسیدن به سطح تشخیص مشابه دختران، بایستی مواد غذایی مورد نیازشان حداقل ۱۰ درصد ترش‌تر یا ۲۰ درصد شیرین‌تر باشد. نکته جالب توجه دیگر این است که طبق این تحقیق، پسرها نسبت به دختران طعم‌های شیرین را در اولویت بالاتری قرار می‌دهند.

در نهایت چه چیزی باعث می‌شود که دختران و زنان درک بهتری از طعم غذا داشته باشند؟

باید گفت که هنوز هم پژوهش‌های زیادی در این زمینه در حال انجام است، اما با توجه به علم روز، اساسی‌ترین پاسخ به سوال فوق را اینگونه می‌توان بیان کرد:

زنان معمولا حسگرها و مناطق چشایی (زایده‌های قارچ‌مانند) بیشتری روی زبان‌های خود دارند.

با این وجود، از نقطه نظر تکاملات انسانی به این نتیجه می‌توان رسید که ابزارهای چشایی زنان توسعه بیشتری یافته‌ است. دلیل آن هم به این خاطر است که جنس زن نقش مهم‌تری در مراقبت از فرزندان (هم در طول دوران بارداری و هم پس از آن) دارد. شاید به همین سبب است که تمایل زنان به داشتن حس بویایی قوی‌تر نیز نسبت به مردان بیشتر است.

تفاوت سلیقه در مردان، زنان و کودکان

مردها بیش از زنان به مزه‌های افراطی علاقه دارند و بیشتر جذب نوشیدنی‌های غیرالکلی شیرین می‌شوند اما جالب آن است که از ۹۰ درصد کودکان و نوجوانانی که به نوشیدنی علاقه دارند، ۳۰ درصد علاقه بیشتری به نوشیدنی‌های کم‌شیرین یا بی‌شکر دارند و این امر می‌تواند اطلاعاتی مفید برای تولیدکنندگان موادغذایی و والدین باشد تا برای کودکان غذاهایی سالم تهیه کنند.

ارتباط ذایقه و سن

تحقیقات همچنین روش کرد که قدرت چشایی در حین ورود کودک به دوران نوجوانی دچار تغییرات باورنکردنی می‌شود و در سن ۱۳، ۱۴ سالگی به اوج تغییرات خود می‌رسد. بررسی‌ها نشان داد نوجوانان در این سن بیشتر به موادغذایی ترش علاقه پیدا می‌کنند و تمایل به غذاهای شیرین به مرور کم می‌شود.

تفاوت قدرت چشایی در نقاط مختلف جهان

نکته جالب دیگر آنکه قدرت چشایی از یک نقطه به نقطه‌ای دیگر و از کشوری به کشوری دیگر با هم متفاوت است، به‌طوری که تحقیقات روی دو ایالت در شمال و جنوب کانادا نشان داد شمالی‌ها بهتر از جنوبی‌ها مزه‌ ترش را تشخیص می‌دهند. به‌طور دقیق‌تر شمالی‌ها قادرند ۳۷/۰ گرم اسید در یک لیتر آب را تشخیص دهند، در حالی که جنوبی‌ها به سختی ۵/۰ گرم اسید در یک لیتر آب را تشخیص می‌دهند.