از دست دادن حس چشایی

حس چشایی از لحاظ زیست‌شناختی بیشتر در دو زمینه انتخاب مواد غذایی و راه‌اندازی ترشح غدد گوارشی اهمیت دارد، به‌طوری كه موجود زنده نه تنها قادر است مواد غذایی مفید را از غیرمفید تشخیص دهد، بلكه به صورت شرطی در میزان ترشح غدد گوارشی تأثیر می‌گذارد.

از دست دادن حس چشایی و بوی می تواند تاثیر قابل توجهی در کیفیت زندگی داشته باشند و اغلب منجر به کاهش اشتها و سوء تغذیه می شود و گاهی اوقات به افسردگی کمک می کند همچنین ممکن است شما را دچار وسوسه به استفاده از نمک یا شکر بیش از حد در مواد غذایی به منظور افزایش طعم و مزه نماید که می تواند یک مشکل برای افراد دارای فشار خون بالا یا دیابت باشد.
لذا ضروری است که علت مشکل تعیین شود تا درمان مناسب انجام شود زیرا از دست دادن حس چشایی یک اثر منفی بر سلامت و کیفیت کلی زندگی دارد.

تقریبا ۱۵٪ از بزرگسالان یک مشکل با طعم و یا بوی غذا دارند بیش از ۲۰۰،۰۰۰ نفر در هر سال برای ناتوانی در طعم و یا بوی غذا کمک های پزشکی می گیرند.

با این حال، شما ممکن است تعجب کنید که چرا این مشکل رخ داده است و چگونه می توان شما را به عقب ( به حالت عادی ) بر گرداند و برای مقابله با از دست دادن طعم و مزه غذا چه کار می توانید انجام دهید.

چه عواملی باعث از دست دادن طعم غذا می شوند؟

از دست دادن حس چشایی بسته به علت آن می تواند موقت یا دائم باشد.

دلایل بسیاری برای از دست دادن طعم و مزه وجود دارد داروها و بیماری باعث از دست دادن طعم و مزه می شود. وقتی انتقال احساس طعم به مغز قطع شود و یا تفسیر احساس طعم های مغز مختل شود از دست دادن طعم و مزه رخ می دهد.

چه علائم دیگری ممکن است همراه با از دست دادن طعم و مزه باشد؟

از دست دادن حس چشایی ممکن است با سایر علائم مؤثر بر دستگاه گوارش از جمله ( درد شکم، نفخ، سرفه، سوزش سر دل و سوء هاضمه ) همراه باشد.
از دست دادن طعم و مزه ممکن است باعلائم مربوط به بیماری های غدد بزاقی از جمله ( کاهش توانایی در باز کردن دهان، خشکی دهان، تب، درد در صورت یا دهان، قرمزی زیاد در کنار صورت یا بالای گردن، گلو درد، ورم صورت یا گردن ) همراه باشد.
از دست دادن حس چشایی ممکن است باعلائم مربوط به بینی و سینوس از جمله ( تب، سردرد، درد، حساسیت به لمس، تورم و فشار ( اطراف چشم ها، گونه ها، بینی یا پیشانی )، ترشح پشت حلق، گلو درد، گرفتگی بینی یا احتقان بینی ) همراه باشد.
از دست دادن حس چشایی ممکن است با علائم مربوط به کمبود مواد مغذی از جمله ( ناخن های شکننده، اسهال، خستگی، ریزش مو، از دست دادن اشتها، راش و تغییرات زبان ) همراه باشد.

علائم که ممکن است نشان دهنده یک بیماری جدی باشد :

در برخی موارد، از دست دادن طعم و مزه ممکن است با علائم دیگری همراه باشد که نشان از یک بیماری جدی است که باید فوراً با مرکز اورژانس تماس بگیرید این علائم عبارت از ( تغییرات در بینایی و یا صحبت کردن، تب بالا ( بالاتر از ۱۰۱ درجه فارنهایت )، بی حسی در یک طرف بدن، ضعف در یک طرف بدن )می باشد.

برخی از علل شایع از دست دادن طعم و مزه ممکن است شامل :

داروها : داروها مانند آنتی بیوتیک ها، آنتی هیستامین ها و آنزیم مهار کننده های تبدیل کننده آنژیوتانسین ACE ) باعث طعم بد در دهان یا از دست دادن طعم و مزه می شود طعم تلخ یا شور در دهان برای مدتی که به آن d y s g e u s i a می گویند و معمولا افراد مسن را تحت تاثیر قرار می دهد این اتفاق به علت داروها و مشکلات بهداشتی دهان و دندان) می افتد.

تابش اشعه به سر و گردن : افرادی که تابش در در منطقه اطراف بینی و دهان داشتند از بوی ناشی از عوارض جانبی و از دست دادن حس چشایی رنج می برند مردم مسنی که حنجره یا جعبه صدا را از دست می دهند از ناتوانی در حس بویایی یا طعم هر چیزی رنج می برند.

مواد شیمیایی خاص : وقتی افراد در معرض برخی از حشره کش ها یا حلال ها قرار می گیرند آنها می توانند از دست دادن طعم و مزه غذا را تجربه کنند گرفتن کمک های پزشکی در این شرایط ضروری است.

سیگار کشیدن : توتون و تنباکو رایج ترین شکل از آلودگی قرار گرفتن در معرض مواد شیمیایی است.

همچنین گزارش شده است که هنگامی که افراد سیگاری سیگار را ترک می کند آنها احساس بهتری از طعم و مزه پیدا می کنند.

عملیات خاص و آسیب : جراحی گوش، گلو و دندان می تواند سبب از دست دادن طعم و مزه شود به خصوص خارج کردن دندان عقل یا عمل جراحی گوش میانی می تواند به از دست دادن حس چشایی منجر شود گاهی اوقات، آسیب به سر می تواند سبب از دست دادن طعم و مزه می شود.

عفونت های خاص: عفونت گوش و عفونت زبان نیز می تواند از دست دادن حس چشایی را به ارمغان بیاورد عفونت های تنفسی یا گوش میانی مانند آنفولانزا می تواند منجر به اختلالات طعم گردد عفونت های ناشی از قارچ ها، مانند برفک دهان، مخمر، کاندیدیازیس و گلوسیت ها می تواند سبب از دست دادن طعم و مزه شود.

پیری و یا ناتوانی در بو : انحطاط آهسته در اعصاب که کنترل حس چشایی و حس بویایی با افزایش سن کاهش می یابد این باعث کاهش احساس چشایی در افراد مسن تر می شود حس بویایی مادرزادی یک بیماری است که در آن مردم با عدم توانایی در حس بویایی به دنیا می آیند و این باعث از دست دادن طعم و مزه در آینده می شود.