آیا اختلالات بویایی جدی هستند؟

حس بویایی نیز مانند سایر حواس انسان نقشی اساسی در زندگی افراد ایفا می کند. حس بویایی اغلب بعنوان اولین سیگنال هشداردهنده عمل کرده و فرد را از بوی آتش سوزی، غذای فاسد شده، نشت گاز و یا گازهای خطرناک آگاه می سازد.

هنگامی که این حس دچار اختلال می شود، برخی افراد عادات غذایی خود را نیز تغییر می دهند. ممکن است بعضی افراد دچار کاهش اشتها و در نتیجه کاهش وزن شوند  و یا برخی برعکس عمل کنند و بیشتر غذا بخورند. از آنجا که وقتی بوی غذا دریافت نشود، لذت بردن از غذا نیز کمتر خواهد شد، ممکن است فرد برای بهبود طعم از نمک بیشتری استفاده کند و همین امر می تواند وی را در معرض خطرات دیگری همچون فشار خون و یا بیماری های کلیوی قرار دهد. در موارد حاد، از دست دان بویایی می تواند به افسردگی نیز بیانجامد. 

مشکلات مربوط به حسگرهای شیمیایی ممکن است نشانه ای از سایر مشکلات سلامتی حاد باشند. اختلالات بویایی می توانند یکی از علائم ابتلا به پارکینسون، آلزایمر و یا ام‌اس باشند که معمولا زودتر از سایر علائم خود را نشان می دهند. این اختلالات همچنین می توانند مربوط به سایر مشکلات پزشکی مانند چاقی، دیابت، فشار خون بالا و سوء تغذیه مربوط باشد.

امروزه تحقیقات پایه و بالینی انجام شده برروی اختلالات بویایی و چشایی در آزمایشگاه ها، دانشگاه ها و مراکز تحقیقات حسگرهای شیمیایی در سراسر جهان در حال انجام و رو به پیشرفت است و دانشمندان حوزه حسگرهای شیمیایی در حال بررسی اند تا بدانند چگونه:

  • بازسازی سلولهای عصبی حسی را افزایش دهند.
  • اثرات محیطی ( مانند گازهای گازوئیلی، مواد شیمیایی، و شدت حرارت و رطوبت) بر روی بویایی و چشایی را درک کنند.
  • از تاثیرات افزایش سن برروی بویایی و چشایی بکاهند.
  • تست های تشخیصی جدیدی برای اختلالات بویایی و چشایی بسازند.
  • ارتباطات بین اختلالات بویایی و تغییرات رژیم غذایی و سلیقه خوراکی را در میان افراد مسن و یا بیماران دچار بیماری مزمن دریابند.