چگونگی تشخیص و درمان اختلالات بویایی

اختلالات بویایی و همچنین چشایی توسط یک اتولارینگولوژیست درمان می شوند. اتولارینگولوژیست پزشکی است که در بیماری های گوش، بینی، گلو، سر و گردن تخصص دارد و اغلب به وی پزشک ENT می‌گویند. ارزیابی دقیق اختلالات بویایی علاوه بر معاینات رایج شامل آزمون بالینی گوش و حلق و بینی، بررسی وضعیت سلامتی و سوابق بیمار – مانند در معرض مواد شیمایی سمی بودن و یا صدمه – و همچنین انجام یک تست بویایی زیر نظر متخصص است.

دو راه عمده برای ارزیابی بویایی وجود دارد. برخی تست ها طراحی شده اند تا بتوانند کوچکترین مقداری از رایحه که توسط فرد قابل تمایز است را اندازه گیری کنند و نوع دیگر آنها، شامل دفترچه ای حاوی مواد معطر به بوهای خاص است که از افراد خواسته می شود تا بوی دریافتی خود را گزارش دهند. اگر آنها بویی دریافت نکرده و یا بوها را به درستی شناسایی نکنند، این امر می تواند نشانگر اختلال بویایی و یا کاهش توان بویایی آنها باشد.

تشخیص توسط پزشک برای شناسایی و درمان علت زمینه ای ایجاد یک اختلال بویایی مهم است. اگر مشکل توسط داروها ایجاد شده باشد، ممکن است پزشک با کاهش دوز دارو یا تغییر آن بتواند اثرات مخرب آن بر حس بویای را کاهش دهد. اگر انسداد بینی مانند پولیپها جریان هوایی بینی را مسدود کرده باشند، ممکن است فرد برای بازیابی حس بویایی خود نیاز به جراحی و ازبین بردن موانع داشته باشد. 

برخی از افراد با بهبود یافتن از  عارضه و علتی که باعث از دست رفتن یا کاهش بویایی آنها شده، می توانند حس بویایی خود را بازیابند. در برخی دیگر از افراد این عارضه خود به خود و بدون هیچ دلیل روشنی بهبود می یابد. اگر اختلال بویایی فرد به خوبی و با موفقیت درمان نشود، ممکن است نیاز به مشاوره پزشکی داشته باشد.