علت ایجاد طعم فلزی و اختلالات در دهان

  1. طعم فلز در دهان خود یک نوع اختلال طعم پزشکی شناخته شده است .
  2. علل شایع عبارتند از :دارو های جدید ،بارداری و حساسیت های غذایی.
  3. در مواردی نادر ،طعم فلز میتواند نشانه ای از بیماری پارکینسون یا آلزایمر باشد.

ما سلامت حس چشایی‌ را بدیهی تصور می‌کنیم، تا اینکه مشکلی در آن ایجاد می‌شود. طعم تلخ و فلزی در دهان نوعی نارسایی چشایی (dysgeusia) به معنی وضعیت غیر طبیعی در حس چشایی‌ است.

داروها از مهم‌ترین علت‌های طعم تلخ در دهان هستند. انواع داروهایی که این عارضه را ایجاد می‌کنند، عبارت‌اند از برخی از داروهایی که در درمان انواع وضعیت‌ها از عفونت باکتریایی گرفته تا مشکلات فشارخون و قلب، سرطان، پرکاری تیروئید، آرتروز، دیابت، سوزش معده، گلوکوم (آب‌سیاه)، پوکی استخوان و بی‌خوابی (اینزامنیا) استفاده می‌شوند.

مشکلات دهانی و دندانی می‌توانند در حس چشایی‌ تأثیر بگذارند. تجمع پلاک،( ژینژیتیو (التهاب لثه، پریودنتیت، پوسیدگی دندان و آبسه همگی می‌توانند طعم بدی در دهان ایجاد کنند. عفونت سینوسی و بیماری‌هایی که موجب خشکی دهان می‌شوند مانند لیکن پلان  (lichen planus) و سندرم سیکا (sicca) نیز گاهی اوقات می‌توانند موجب طعم فلزی در دهان شوند. خشکی دهان که در فرایند پیری اتفاق می‌افتد نیز می‌تواند اختلالات چشایی را ایجاد کند.

بسیاری از بیماری‌های سیستمیک مانند دیابت می‌توانند موجب طعم تلخ دهان شوند.

بسیاری از بیماری‌های سیستمیک ازجمله سرطان، پرکاری پاراتیروئید، نارسایی کلیوی، دیابت، سندرم شوگرن، سارکوئیدوز، آمیلوئیدوز، کمبود ویتامین دی و کمبود روی می‌توانند موجب طعم تلخ دهان شوند.

چون حس چشایی‌ و بویایی مکمل یکدیگرند، اختلال در حس بویایی ممکن است به‌عنوان مشکل چشایی ادراک شود.

اختلالات دستگاه عصبی می‌توانند موجب اختلالات چشایی شوند. مشکل ممکن است در مغز یا هرجایی در عصب‌های پیرامونی که حس چشایی‌ و بویایی را کنترل می‌کنند، اتفاق بیفتد. بیماری‌های التهابی، تومورها و بیماری‌های خود ایمن بر دستگاه عصبی مرکزی یا پیرامونی تأثیر می‌گذراند که ممکن است حاصل آن احساس طعم تلخ و فلزی در دهان باشد.

تصور می‌شود که نوسان هورمون‌ها که در بارداری اتفاق می‌افتد، طعم فلز در دهان ایجاد می‌کند و در برخی از زنان به‌خصوص در سه‌ماهه اول بارداری اتفاق می‌افتد.

سیگار بر جوانه‌های چشایی تأثیر مخربی می‌گذارد که منجر به طعم تلخ فلزی دردهان می‌شود. مواد شیمیایی محیطی که در مدت طولانی استنشاق می‌شوند می‌توانند موجب طعم تلخ دهان شوند. ازجمله این موارد بنزن، هیدرازین، بنزین، لاک‌ها، غبار لاستیک، کرومات و کبالت است.

در برخی موارد عامل طعم فلزی دهان را نمی‌توان شناسایی کرد. این وضعیت را نارسایی چشایی ناشناخته می‌گویند.

تعدادی از عوامل می‌توانند مسبب ایجاد طعم فلز در دهان شوند. برخی از آنها از برخی دیگر حادتر هستند. اما بسیاری از آنها را می‌توان به راحتی درمان کرد و بعضی از آنها به خودی خود خوب خواهند شد.