نقش فرومون در حس بویایی

فرومون چیست؟

انسانها و دیگر حیوانات سیستم بویایی دارند که کار آن آشکار کردن و فرق گذاشتن بین هزاران ترکیب شیمیایی است. بیشتر از 50 سال است که دانشمندان پی برده اند که حشرات و حیوانات ترکیبات شیمیای را بصورت روغن یا عرق از خود ترشح می کنند که به آنها اجازه برقراری یک ارتباط بی صدا را می دهد. اگر چه این تعریف جای بحث داشته و بارها اصلاح شده است اما بطور کلی فرومونها ترکیبات پیچیده ای هستند که یکسری سیگنالها را بین ارگانهای گونه های یکسان منتقل می کنند. آنها تنها یک بخش از تنوع گوناگون ترشحاتی هستند که از یک حشره و یا حیوان ساتع می شوند و بعضی از فرومونها بوی مشخصی ندارند.

این موضوع همچنان به اثبات علمی نرسیده که آیا انسان ها این هورمون را در بدن خود تولید می کنند یا خیر اما دلایلی حسی بر وجود چنین هورمونی وجود دارد . احساس نزدیکی با فردی که در اولین دیدار با او هستید و یا تشخیص اعضای خانواده از طریق رایحه نامشخصی از بدن آنها همه و همه به گونه ای می توانند نشانگر وجود فرومون ها باشند .

این هورمون در انواع گوناگونی وجود دارد . دسته ای از آنها موجب جلب جنس مخالف شده و دسته ای دیگر شما را دوستانه جلوه می دهند .

به‌طور معمول و در اثر تجارب گوناگون از کودکی تا بزرگسالی درمی‌یابیم که برخی از بوها، مثلا برخی عطرها تحریک‌کننده‌تر از بوهای دیگر هستند. در سال‌های اولیه زندگی، برقراری روابط زناشویی و همراهی آن با استشمام بوی عطر همسر می‌تواند در برانگیختگی فرد در سال‌های بعدی نیز تاثیرگذار باشد، به‌علاوه بویی که از نواحی تناسلی ترشح می‌شود، ممکن است در برخی افراد باعث برانگیختگی جنسی شود. استفاده از عطرهای طبیعی و صنعتی می‌تواند در برانگیختگی جنسی موثر باشد. بسیاری از افراد برای افزایش جذابیت جنسی خود، علاوه بر پوشیدن لباس‌هایی که جذاب‌ترند، از عطرهای مختلف برای افزایش جذابیتشان استفاده می‌کنند یا فضای موردنظر را معطر می‌کنند تا در رابطه خود لذت بیشتری به دست بیاورند.

حس بویایی بر تمایلات جنسی :

تحقیقات همچنین نشان داده اند که کسانی که مشکلات بویایی دارند ٬ بیشتر از دیگران دچار سرد مزاجی میشوند . در طبیعت فرومون ها بوهای بی بویی هستند که به حیوانات اجازه میدند که با توجه به آن جفت خود را پیدا کنند . دانشمندان مطالعاتی روی انسان انجام داده اند تا ببینند که آیا انسان ها هم دارای فرومون هستند و اینکه آیا ما نیز با استفاده از فرومون همسر خود را انتخاب میکنیم . مطالعه بر روی ۲۹ زن انجام شد . محققان به بدن ۹ نفر از آنان لباسی را که با نمونه های مطبوع جمع آوری شده بود مالیدند . بعد از دو ماه ٬ نیمی از زنان بوی زنانی را که در مراحل اولیه عادت ماهانه بودند را بوکردند و باقی آنان بوی زنانی را که در حال حاضر در مرحله تخمک گذاری بودند را بو کردند . هیچ یک از زنان شرکت کننده بویی را تشخیص ندادند اما تغییراتی در عادت ماهانشان اتفاق افتاد . برخی از زنانی که از نمونه های زنانی که در مرحله قبل از تخمک گذاری و زمان چرخه قاعدگی بودند ٬ چرخه قاعدگی ماهانشان ۱/۷ روز کوتاه تر شد . و زنانی که از نمونه های زنانی که در زمان تخمک گذاری بودند استفاده میکردند ٬ چرخه قاعدگیشان ماهانه ۱/۴ روز افزایش پیدا کرد . زنان شرکت کننده در این تحقیق ادعا کردند که شرکت در این گروه و در کنار دیگر زنان گروه بودن ٬ روی چرخه قاعدگیشان تأثیر گذاشته است .

حس بویایی برای بسیاری از موجودات زنده و انسان یکی از مهم ترین راه های تعامل با محیط زیست است.