سکته حس چشایی

سلامت آنلاین به گفته یک متخصص طب سنتی، در اثر قطع خونرسانی مویرگی به قسمتی از سلول‌های چشایی، گیرنده‌های حسی روی زبان از کار افتاده و عارضه‌ای همچون سکته در این حس ایجاد می‌شود که نتیجه آن عدم تشخیص طعم و مزه غذا است.

دکتر سیدرضا رضایی دریاکناری با اشاره به اینکه نوع دائمی سکته حس چشایی، کمتر به درمان های سنتی و مدرن پاسخ می دهد و به طور کامل برگشت پذیر نیست، در گفت‌وگو با سلامت آنلاین افزود: مصرف زیاد سردی ها و افزایش مواد غلیظ یا بلغمی در اثر ناسازگاری برخی مواد غذایی یا دارویی، ضربات مغزی و به خصوص سکته مغزی می تواند از علل اختلال در حس چشایی باشد.

به گفته این پزشک، اگرچه افرادی با مزاج گرم و خشک، اغلب از نظر چشایی حساسیت بالاتری دارند اما از نظر طب سنتی هر قدر مزاج تری و سردی بیشتری داشته باشد اصطلاحا از تیزی حواس کاسته می شود.

دکتر رضایی درباره پرهیزهای غذایی افرادی که دچار سکته حس چشایی می‌شوند گفت: این افراد برای آنکه بتوانند تا حدودی مزه ها را حس کنند باید از مصرف طولانی مدت غذاهایی با مزاج سرد همچون گوشت دام بخصوص گوشت گاو و گوسفند با ماست و سالاد، و مصرف افراطی آب یخ و سایر محصولات یخزده همچون میوه های فریزی و انواع بستنی ها به صورت مداوم و مستمر پرهیز کنند چون مواد سرد و تری‌ افزا سبب زیاد شدن غلظت مواد غلیظ و افزایش گرفتگی های مویرگی در مبتلایان می شود.

وی تصریح کرد: مصرف سماق و آب نارنج با انواع گوشت می تواند از غلظت و سردی آن بکاهد و اغلب مواد غذایی با مزاج گرم و استفاده از روغن های با طبع گرم همچون روغن سیاهدانه در بینی تا حدودی به تقویت گیرنده های حسی کمک می کند.

دکتر رضایی بهترین راه برای برگشت سریعتر حس چشایی در زمان ابتلا به سرماخوردگی را مصرف مایعات و غذاهای گرم دانست و افزود: این برنامه غذایی می تواند از میزان رطوبت و مواد لزج و غلیظ بکاهد و به برگشت سریعتر این حس کمک کند.