تفاوت حس چشایی در افراد لاغر و چاق


یک متخصص تغذیه گفت:اختلالات تغذیه ای از جمله مشکلات افراد چاق است و اختلالات تغذیه ای در واقع حس چشایی را تغییر نمی دهند و افراد چاق تنها با علاقه و دقت مواد غذایی را مصرف می کنند.

وی درباره اینکه افراد چاق کمتر مزه شیرینی را حس می کنند و برای جبران آن شیرینی بیشتری می خورند، گفت:کسانی که از طفولیت عادت به مصرف مواد قندی داشته باشند در بزرگسالی نیز قند زیادی مصرف می کنند.

همچنین با بیان اینکه حس چشایی برای فرد چاق و لاغر تفاوتی ندارد، افزود: اساساً فردی که اضافه وزن زیادی دارد با اختلالات مختلف مانند دیابت، چربی خون مواجه است.

این متخصص تغذیه درباره مصرف زولبیا و بامیه اظهار کرد:زولبیا و بامیه در ماه مبارک رمضان به دلیل چربی و قند بالایی که دارد، مشکلات جدی برای افراد ایجاد می کند و مردم باید در مصرف آنها احتیاط را رعایت کنند.

وی با بیان اینکه کسانی که روزه می گیرند خرما را جایگزین مواد قندی مورد نیاز خود کنند، تصریح کرد:روزه داران روزانه 4 تا 5 خرما، کشمش و توت را در فاصله بین افطار تا سحر مصرف کنند و آنها را جایگزین قند، شکر، نوشابه، پولکی، نبات و شیرینی نمایند.

این در حالیست که برخی محققان اظهار داشتند، کسانی که به شدت چاق هستند ممکن است به خاطر تفاوت در گیرنده های مزه، شیرینی را کمتر حس کنند، بنابراین برای جبران این مشکل غذاهای شیرین بیشتری می خورند و علاوه بر ایجاد تغییر روی گیرنده های مزه زبان، مغز کسانی که دچار اختلال تغذیه هستند نیز ممکن است مزه ها را متفاوت با همیشه پردازش کند.