تشخیص افسردگی با استفاده از حس چشایی

تحقیقات نشان داده است غذا ها میتواند خلق و خو را تغییر دهند. مواد غذایی مانند پروتئین های بدون چربی ،مکمل های غذایی با ویتامین D،امگا 3 DHA ،ویتامین B12،کربو هیدرات های پیچیده ،منزیم ،L تیانین ،L تریپتوفان.

مطالعات نشان میدهد که حتی لحظات کوچکی از احساس عطر و طعم میتواند خلق و خوی شما را عوض کند. با استفاده از آزمایش چشایی می توان افسردگی را در افراد تشخیص داد و داروی مناسب برای درمان این بیماری را شناسایی کرد.

محققان دانشگاه بریستول با انجام تحقیقی دریافتند: احساس چشایی به وسیله "سروتونین" و "نورآدرنالین" - دو ماده شیمیایی در مغز - تغییر می کند که این عدم تعادل بر بروز افسردگی دلالت دارد. در جریان انجام این آزمایش داوطلبان سالم در معرض هر دو داروی ضد افسردگی قرار گرفتند.

افزایش سطح "سروتونین" میزان حساسیت به مزه شیرین و تلخ را اصلاح می کند در حالی که افزایش سطح "نورآدرنالین" میزان حساسیت به طعم تلخ و ترش را بالا می برد.

به گفته دکتر "لوسی دونالدسون" سرپرست این تحقیق، از آنجاکه تغییر چشایی در واکنش به تغییر در دو انتقال دهنده عصبی متفاوت رخ می دهد، انتظار می رود انجام یک آزمایش چشایی در مبتلایان به افسردگی نوع انتقال دهنده عصبی موثر بر بیماری را آشکار سازد.

یافته های این تحقیق نشان داد: افراد پراسترس یا مضطرب از حس چشایی کمتری برخوردارند و به همین دلیل نیز اشتهای بیماران مبتلا به افسردگی تقلیل می یابد. نتایج این تحقیق در نشریه "نوروساینس" به چاپ رسیده است.