كودكان چاق حس چشایی کمتری دارند

متخصصان اطفال در يك مطالعه جديد دريافته‌اند كه كودكان چاق در مقايسه با كودكاني كه وزن طبيعي و سالم دارند، حس چشايی ضعيف‌تري دارند.

اين متخصصان مي‌گويند ضعف حس چشايی در كودكان چاق و كاهش توانايي آنها در تشخيص مزه‌هاي تلخ و شور و ترش و شيرين و umami احتمالا اين كودكان را ترغيب مي‌كند كه براي دريافت حس چشايی كافي از مواد خوراكي حجم بيشتري غذا بخورند.

اين يافته حاصل مطالعه روي 94 كودك با وزن طبيعي و 99 كودك چاق در گروه‌‌هاي سني 6 تا 18 ساله است كه همگي سالم بودند و هيچ دارويي نيز مصرف نمي‌كردند كه روي حس چشايی و بويايی آنها تاثير بگذارد.

اين كودكان در طول آزمايشات 22 «نوار چشایی» را روي زبانشان قرار مي‌دادند كه داراي تمام مزه‌ها بودند. به گفته پزشكان دختران و كودكاني كه سن بالاتري داشتند به طور كلي در تشخيص مزه‌ها توانايي بيشتري داشتند. اما از سوي ديگر آزمايشات نشان داد كه كودكان چاق به ميزان قابل ملاحظه‌اي در تشخيص مزه‌هاي مختلف بيشتر مشكل دارند و اين كار براي آنها دشوار است.

در مطالعات پيشين نيز متخصصان نشان دادند كه حساسيت بالاي چشایی به طعم‌ها و مزه‌هاي مختلف در كاهش حجم غذاي مصرفي و كمتر خوردن نقش موثري دارد و حساسیت طعم جوانه چشایی ممکن است خطر ابتلا به چاقی در کودکان باشد.