راههای تقویت حس بویایی

دلایل متعددی وجود دارد که شاید بخاطر آن ها بخواهید حس بویایی خود را تقویت کنید. برای مثال، حس بویایی ارتباط مستقیم با حس چشایی و تشخیص مزه ها دارد. اگر جلوی بینی خود را بگیرید و طعم غذایی را بچشید به درستی این موضوع پی خواهید برد. این حس همچنین برای تشخیص عطر نوشیدنی، قهوه، آب میوه و یا چای مورد نیاز است. به طور کلی، با این حس می توان لطافت عطر گل، بوی پوست یک فرد و یا برگ های پاییزی را استشمام کرد و لذت برد.

10 راه برای تقویت حس بویایی وجود دارد که شامل موارد زیر میشود:

روش 1: هر چه بیشتر از حس های خود استفاده کنید، توانایی ادراکی تان بیشتر خواهد شد. یاد بگیرید که چگونه باید بوها را توصیف کنید. بدین منظور می توانید از کسی بخواهید که چشمان شما را با پارچه ببندد و اجسام و بوهای مختلفی را جلوی بینی شما بگیرد و سعی کنید بتوانید بوی آن ها را توصیف کنید.

روش 2: توجه داشته باشید که با بوهای مختلف، چه حسی به شما منتقل می شود. عصب های حس بویایی که مستقیما به بخش احساسی مغز شما متصل هستند، عقلانیت شما را نادیده خواهد گرفت. تحقیقات نشان داده که برای مثال بوی فست فود، نان تازه و شیرینی باعث می شود که به ناگاه به راننده ای دیوانه تبدیل شوید، بوی نعناع و دارچین تمرکز شما را بیشتر کند و عصبانیت در رانندگان را کاهش دهد و لیمو و قهوه می توانند تفکر بهتر را فراهم بسازند و به طور کلی باعث تمرکز بیشتر شوند.

روش 3: غذاهایی که باعث بی حالی می شوند را نخورید. آیا تا به حال پیش آمده که سرما خورده باشید و بویی را متوجه نشوید و یا حسی نداشته باشید؟ تراکم غشای بینی که حاوی پایانه های عصبی حساس به بو است، می تواند توانایی بویایی شما را کند بکند، که پرهیز از غذاهایی که باعث بی حالی می شوند (شیر، پنیر، ماست و بستنی)، در بهبود شما موثر هستند. این مورد اینگونه بر حس بویایی تاثیر می گذارد که کانالی از پشت گلوی شما به سمت سلول های حسی در بینی تان وجود دارد. اگر این کانال با هر نوع ماده ای بند بیاید، توانایی بویایی شما دچار مشکل خواهد شد.

روش 4: از خوردن موادی که به حس بویایی صدمه می زنند پرهیز کنید. برخی از داروهای سرماخوردگی، تاثیر منفی روی حس بویایی شما دارند. سیگار کشیدن نیز بویایی شما را مختل می کند. مصرف الکل را به حداقل برسانید.

روش 5: مقداری روی در رژیم غذایی خود قرار دهید. هیپوسمی (واژه ای تخصصی برای ناتوانی در حس بویایی) گاهی می تواند به دلیل کمبود فلز معدنی روی باشد. خوردن غذاهای حاوی روی، از قبیل عدس، دانه آفتابگردان و گردو و همچنین قرص روی، برای افزایش این فلز معدنی در بدن، به شما توصیه می شود.

روش 6: ورزش کنید. مطالعات نشان داده اند که حس بویایی انسان، پس از ورزش تقویت می شود.

روش 7: از مرطوب کننده های هوا استفاده کنید تا رطوبت بیشتری به بینی شما وارد شود و با این کار، حس بویایی خود را تقویت کنید.

روش 8: از زباله دور باشید و تماس مستقیم و طولانی با آشغال و بوی بد نداشته باشید.

روش 9: هنگامی که می خواهید بویی را شناسایی کنید، چند دم کوتاه انجام دهید و یک دم طولانی و قوی نداشته باشید. حیواناتی که حس بویایی قوی دارند، نیز اینگونه بو می کشند.

روش 10: زمانی که به خرید می روید، توجه داشته باشید که غذایی مناسب تر است که بوی خوبی داشته باشد. البته آن چیزی که بوی بهتری دارد، در حقیقت بازتاب آن چیزی است که بدن شما بیشتر به آن نیاز دارد. زمانی که با اعضای خانواده به خرید می روید، این تست بو کردن را با هم انجام دهید.