نقش بویایی در عاشق شدن

عشق میتواند تأثیر بسیار زیادی بر حواس داشته باشد ..تحقیقات جدید نشان می دهد یک حس بویایی برای یک رابطه دراز مدت خوب بسیار حیاتی است.

تیم داولینگ (Tim Dowling) نویسنده گاردین، از تجربه خود در یک آزمایشگاه ژنتیک نوشته بود که در آنجا آزمایشاتی بر روی DNA خودش و همسرش انجام داده بود تا ببیند با هم مطابق هستند یا خیر.
وقتی می خواست درست یا غلط بودن باور قدیمی که دو طرف بوی یکسان دارند را ثابت کند، کنجکاوی اش تحریک شد.

ظاهراً انسان ها می توانند قسمت های خاصی از DNA معشوقشان که تشکیل دهنده سیستم ایمنی آنهاست و ژن های سازگاری بافتی ماژور (MHC) نامیده می شوند را بو بکشند تا بفمند با چه کسی سازگاری دارند.
افراد به سمت کسانی کشیده می شوند که ترکیبات MHC آنها با هم متفاوت است طوریکه سیستم ایمنی فرزندانشان بتواند دربرابر تعداد بیماری های بیشتری از او محافظت کند
.

این تصور که بوی افراد به تمایلشان به جذب شدن به سمت افراد خاص با ترکیبات MHC خاص مرتبط است بر مبنای یک تحقیق بسیار معروف است که نشان می دهد زنان بوی تی شرت هایی که توسط مردانی که MHC متفاوت با آنها داشته اند پوشیده شده را ترجیح می دهند و به نظرشان می رسید که بوی تی شرت هایی که توسط مردانی با MHC مشابه با خودشان پوشیده شده، نامطبوع بوده است.
مشخص می شود که داولینگ و همسرش کاملاً با هم سازگار بوده است ترکیبات MHC آنها تفاوت های عمده ای با هم داشته است.
به نظر می رسد که آنها خیلی خوب همدیگر را بو کشیده و پیدا کرده اند.
تجربه داولینگ انعکاسی از این است که چطور بو می تواند به شما کمک کند شریک زندگی خود را پیدا کنید.و بااینکه این تنها راه پیدا کردن نیمه گمشده در زندگی نیست، اما یکی از آن عواملی است که اتفاقاً خیلی ها نادیده می گیرند.
حس بویایی افراد علاوه بر اینکه کمک می کند شریک زندگی مناسب خود را پیدا کنند، کمک می کند بتوانند ارتباط را با آن فرد حفظ کنند.
تحقیق دیگری نشان می دهد که وقتی زنی عاشق نباشد، خیلی عالی می تواند بوی نامزد، دوستان معمولی پسر و دوستان دخترش را از هم تشخیص دهد. اما وقتی عاشق است، توانایی او برای تشخیص بوهای دوستان با جنس مخالف خودش کمتر می شود.
یک زن هرچه احساس وابستگی بیشتری به شریک زندگی اش بکند، کمتر می تواند بوی مردان را تشخیص دهد، مردان دیگری که اگر رابطه او با معشوق کنونی اش بهم بخورد، آنها هم می توانند شریک های خوبی برای زندگی او باشند.