خواص بوها

از نظر روانشناسي بوها مهمترين عامل در بازگرداني يك خاطره يا حادثه در ذهن هستند. تبلیغات وسیعی كه این روزها در باب آروماتراپی به گوش می رسد، باعث شده تا اروپاییان در برخورد با هرگونه بیماری كه منشاء روانی دارد قبل از مراجعه به پزشك به آروماتراپی رجوع كرده و از آن برای رفع اختلالات خواب، وسواس، تحریك پذیری، افسردگی و نظیر اینها استفاده كنند. در آروماتراپی هر فرد بنا به شرایط روحی و اجتماعی خود به استشمام عطر خاص احتیاج دارد و نسبت به یك بوی خاص واكنش نشان می دهد و حتی احساساتش به تكاپو می افتد.
می توان امتحان كرد. در میان بوهایی كه وارد مغز می شوند، آنهایی خوشایند انسان هستند كه بر سیستم عصبی مركزی اثر نموده و موجب ترشح مواد نوروشیمیایی مثل آندروفین، نوروآدرنالین و آنكفالین كه مسئولیت شادی و سرخوشی فرد را برعهده دارد، می شوند. آهنگ بویایی زمانی نواخته می شود كه سیستم بویایی فرد از بوی مورد نظر اشباع شود و كاملاً مغز با آن به تطابق برسد.

 

رایحه درمانی نیز مانند سایر معالجات طبیعی برای خود سابقه ای باستانی دارد و تاریچه آن به 1500 سال قبل از میلاد می رسد . یونانی های باستان ، مصرها ، بابلی ها ، رومی ها ، هندی ها ، چینی ها و یهودیان عهد باستان برای ایجاد تعادل ، هماهنگ کردن انرژی ، سلامتی و پیشگیری از بیمارها ، پاکسازی و ایجاد آرامش ، از رایحه ها و اسانس ها استفاده می کردند .

دانشمندان به این نتیجه رسیده‌اند که استشمام بوهای مختلف روی نحوه رفتارهای انسان تاثیر مستقیمی دارد. برای مثال استشمام بوی نان باعث می‌شود شما مهربان‌تر شوید. در واقع بوی نان انسان را نرم‌تر می‌کند. استشمام بوی نعناع به‌خصوص برای ورزشکاران باعث ایجاد انگیزه و علاوه بر این، باعث بهبود خلق و خوی افراد می‌شود با بو کردن دانه‌های قهوه می توانید استرس را به حداقل برسانید تا شادمانی بیشتری را به سمت خودتان جذب کنید. همچنین استشمام بوی پرتقال و لیمو باعث افزایش انرژی و به دنبال آن شادی و نشاط می‌شود.